2 oktober 2011

[RUs] ACW: wat doe je ermee?

Algemene Cultuurwetenschappen. ‘Cultuur' is een breed begrip en het woord ‘algemeen' maakt het er niet specifieker op. Waar gaat de studie precies over en wat kan je ermee doen? Studente Saskia Boer wilde de praktijkkant van ACW eens belichten en maakte daarom drie filmpjes over de studie. Zo kun je als aankomend student goed zien wat je tijdens de studie doet, voor wie de studie interessant is en wat je met de opgedane kennis kunt doen.

ACW, wie moet daar iets mee?
In het filmpje ‘Wie moet daar iets mee' laat Saskia nog maar eens zien hoeveel verschillende vormen van cultuur bestaan. De studie is interessant voor literatuurliefhebbers, maar ook voor studenten die meer willen weten over muzieksoorten, videoclips en theaterproducties. Hoe past Saskia zelf bij ACW?

Saskia: ‘Ik ben geïnteresseerd in allemaal soorten kunst en cultuur; van klassieke muziek tot metal, van impressionisme tot street art. Ik was op zoek naar een studie die niet alleen beeldhouwkunst, architectuur en schilderkunst behandelde, wat mijn beeld was van kunstgeschiedenis, maar ook aandacht besteedt aan de dingen die hier en nu spelen. Verder merk ik dat hoewel de studie vooral theoretisch is, bijna elke student zelf al iets met kunst doet. Ze spelen bijvoorbeeld theater of tekenen graag.'

ACW, wat doe je daarmee?
‘ACW is echt een theoretische studie. In het filmpje ‘Wat doe je daarmee' probeer ik duidelijk te maken dat je colleges hebt, veel moet leren, maar daarnaast ook een beetje mag stappen. Je leert niet de kunstvormen uit te voeren, dat doet iedereen zelf naast de studie. Er is bijvoorbeeld een leuke fotoclub op de uni, de Cycloop. Wel behandelen we clips zoals de mijne, maar dat is meer omdat heel veel muziekclips en reclames deze techniek gebruiken.'

En jij maakt dus filmpjes?
‘Mijn grootste passie is fotografie en eigenlijk had ik helemaal niets met het maken van film. Ik had nog nooit een filmpje gemaakt. Wel had ik al eerder met stop motion gewerkt, dat is de techniek die ik ook voor deze drie clips heb gebruikt. Het is goedkoop en makkelijk.'

Hoe werkt die techniek?
‘Het principe is simpel: je maakt een foto van een object of een tekening, verplaatst of verandert het een beetje en maakt vervolgens nog een foto. En dat steeds zo verder. Als je afbeeldingen die een beetje van elkaar verschillen achter elkaar plakt, lijkt het te gaan bewegen. Het is vergelijkbaar met de flipboekjes die iedereen wel eens in z'n schrift heeft gemaakt. Het leukste aan stop motion is dat je het zo professioneel of knullig kunt maken als je wilt. Het enige nadeel is dat er heel veel werk in gaat zitten, omdat je steeds je tekening moet veranderen.'

En dan komen we bij het laatste filmpje: ACW, wat kun je daarmee?
‘Mijn focus ligt op fotografie. Ik werk als fotograaf, wat ik met veel plezier doe. Maar door mijn stage bij Stichting Amsterdam Photo, waar ik meehelp aan de organisatie van de tweejaarlijkse internationale fotografiebiënnale GRID, krijg ik ook steeds meer ervaring met de andere kant van fotografie. Ik ben benieuwd aan welke kant mijn carrière zich gaat begeven.'

‘Mijn droombaan zou curator van een fotografiemuseum zijn. Het lijkt me ook erg leuk om zelfstandig fotograaf te zijn, maar aan dat laatste heeft mijn opleiding praktisch niets bijgedragen, alleen de culturele achtergrond.'

________________________________
Doelgroep: scholieren (± 17 jaar) en ouders
Medium: www.studereninnijmegen.nl
Datum: 26 september 2011
Directe link
: Ga naar artikel (inclusief filmpjes)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten